E d w i n ' s C y c l i n g l o g

Alles over mijn trainingen en andere leuke dingen over wielrennen !!

woensdag, maart 12, 2008

Hoe poets je het beste je fiets?

Zoals de meeste mensen wel weten is de hogedrukreiniger heel slecht voor de fiets. Op deze manier spuit je water in de lagers en het vet eruit. Hierdoor onstaat er extra slijtage van de lagers. Is je mountainbike of racefiets echt smerig kan je de hogedrukreiniger wel gebruiken. Zet hem op een lage druk en neem voldoende afstand van de fiets. Spuit nooit recht in de lagers.

Wat heb je nodig om je fiets goed te poetsen en smeren:

Aanbevolen is:

Finshline borstelset(5 delig)
1 emmer en 2 sponzen
Finishline bike wash of cyclon bionet.(biologish afbreekbare producten).
Teflon (liefst in druppelflesje)
Droge poetsdoek.

Doe een weinig bikewash of bionet in een potje. Neem de "verfkwast van de borstelset en dompel deze in het potje. Maak hier vervolgens de ketting en tandwielen goed mee schoon. Ook de deralieur mag je er mee schoonmaken.(let op: de fiets moet nog droog zijn dus niets eerst de fiets afspoelen.).
Spuit vervolgens de ketting en tandwielen goed af met de tuinslang.

Doe nu een scheutje bikewash in een emmer met warm water. Neem een spons en dompel deze in de emmer. Vervolgens neem je met de spons de ketting vast en draait een aantal keren rond. (je ketting is nu helemaal schoon).
Neem nu de andere spons en begin de fiets verder af te wassen.(anders zou je fiets meteen onder het vet zitten). Indien je de wielen eruit kan halen is dit natuurlijk makkelijk om in de kleinste hoekjes te komen.
Met de kleine borstels van de borstelset kan je overal komen.

Gebruik de grote borstel voor de velgen en spaken. Het kleine lange borsteltje is gemakkelijk voor de naven.
Veel buitenbanden zijn gekleurd. Hierin blijft vaak veel vuil zitten. Dit vuil is het beste te verwijderen met een schuursponsje.

Nu is de fiets schoon. Laat hem een beetje uitdruppen en monteer de wielen weer in de fiets. Veeg nu de fiets en de ketting goed droog. Dit kan je het beste doen door een doekje te nemen en de ketting hier mee vast te pakken. Vervolgens snel achteruit trappen en de ketting is droog. Doe nu op de ketting een weinig smeermiddel(met teflon) dus geen silicone spray. smeer vervolgens de kleine scharnierpuntjes van de deralieurs en van de remmen. Ook de puntjes waar de binnenkabel de buitenkabel ingaat mogen een beetje gesmeerd worden.
Nu het belangrijkste van alles!! Neem de poetsdoek en veeg de overtollige teflon van de ketting. Doe je dit niet dan gaat er veel zand en vuil aan blijven plakken waardoor je meer slijtage aan je ketting en tandwielen gaat krijgen.

De fiets kan je af en toe eens cleaneren met een bike polish. Hierdoor behoud je de diepe glans en krijgt vuil een slechtere hechting.



Kleine handige tips.

*Kijk na het fietsen altijd je banden na op steentjes of andere scherpe voorwerpen. Heb je iets in de band gereden verwijder dit dan met een klein schroevedraaiertje. Laat de band vervolgens leeg en lijm het sneetje met seconde lijm.

*Zadelpennen zakken soms heel langzaam in het frame zodat u zonder dat u het merkt lager komt te zitten. Vaak kom je er pas na een aantal maanden dat je postitie niet meer klopt of moet je er zelfs op geattendeerd worden door een collega fietser.
Plak daarom een klein plakbandje op de zadelpen. Zo ziet u altijd als het zadel gezakt is. Idien het zadel blijft zakken gebruik dan een weinig tacx montage pasta.

*Pomp je banden altijd goed op. Dit zorgt er niet alleen voor dat de fiets beter rold maar zorgt er ook voor dat je minder lek gaat rijden.

*Bij het poetsen van carbonnen frames, fietsen of onderdelen het liefst een pluizige doek nemen. Idien er een scheurtje of breukje in het carbon zit zal je dit meteen opvallen omdat er pluisjes achter het carbon blijven hangen.

*Gebruik bij het smeren van de ketting bij voorkeur een druppelflesje ipv een spuitflesje. Dit voorkomt teveel smeren.

*Leg bij het monteren van de buitenband altijd het merklogo bij de ventiel. Indien je lek gereden hebt en je hebt de binnen en buitenband van de velg is het makkelijk zoeken waar het scherpe voorwerpje in de band zit.

*Controleer regelmatig de remrand van de velg. Deze kunnen voor landurige slijtage "hol" worden en dit kan tot levensgevaarlijke situaties leiden. Indien je twijfeld kom dan even langs voor een second opinion.

*Haal regelmatig de zadelpen uit je frame en doe er een weinig vet aan. Als zadelpennen langdurig in een frame zitten kunnen deze zo gaan oxideren dat ze niet meer uit het frame komen. Regelmatig invetten voorkomt dit.
Tacx montage pasta is hier het beste product voor. Dit voorkomt niet alleen corrosie maar zorgt ook dat het zadel niet meer zal zakken.

*De bandenspanning staat altijd op de zijkant van de band. Rond de 8 bar is een goede spanning voor de racefiets. Voor de mountainbike mag de druk rond de 2.5 bar zijn en voor een normale fiets rond de 4 bar.
Bij de racefiets en mountainbike is het natuurlijk belangrijk welke ondergrond of welk weer het is. Bij regenweer mag je de band ongeveer een 0.5 -1.0 bar zachter zetten voor meer grip.

*Indien je de bandafnemers vergeten bent en je hebt een lekke band, gebruik dan de snelspanners van de wielen als bandafnemers.

*Het beste is het om de wielen van de fiets pas in de fiets te zetten als deze op de grond staat. Anders zou het wiel niet helemaal in de padden kunnen vallen en zou je ongemerkt je band door kunnen remmen.

1 Comments:

  • At 2:43 p.m., Blogger Dzjiedzjee said…

    Hoi Edwin,
    bedankt voor de tips in deze blog. Ik ben een beginnende wielrenner en kan dus alle hulp gebruiken.
    Groeten uit Sneek,
    Gert Jan

     

Een reactie posten

<< Home